You Call This Paradise?

Продукцията на „Острова“ беше изморителна и забързана, дори и в сравнение с „Пърл Харбър“, където битките за бюджета карат Майкъл Бей да напусне на няколко пъти. В един момент Бей няма завършени сцени, на които да снима а в друг строителния екип е уволнен в следствие на счетоводен скандал.

За първи път Майкъл Бей не работи с продуцента Джери Брукхаймър, партньор във всичките му филми досега и неотдавна уволни агентите си от CAA (Creative Artist Agency). Не е изненадващо, че на „Острова“ има проблеми, някои очаквани, други не. Визуалните ефекти не били готови буквално до последните няколко седмици, което означава че ранните реклами и трейлъри не включват някои ключови екшън сцени. Месеци след като снимките са приключили, Бей трябва да заснеме една последна сцена за окончателната версия на филма. По това време, Юън Макрегър участва в мюзикъл в Лондон и не може да отиде до Лос Анджелис. Бай режисира сцената от Ел Ей, използвайки британски екип да заснеме актьора. И проблемите продължават да валят. През лято, пълно с римейкове и продължения, Острова няма нито толкова големи звезди, нито фактически остров. Възможно е това да проработи в полза на филма – една оригинална история в лято на имитациите. Но Бей се опасява, че маркетинговата кампания на DreamWorks не генерира интерес и се оплаква, че плаката на филма, избран от над 650 други, прави Скарлет Йохансон да изглежда като порно-звезда.

Изведнъж, струващия 124 милиона долара филм, не изглежда добре.

„Последните три седмици бяха тенджера под налягане. Всеки филм е война. Студиото се опитва да те свали до момент в който да получиш нервен срив. Аз съм горд с филма. Но нищо не мога да направя. Мога да викам, да се карам, но те трябва да си свършат работата – трябва да промотират филма. Тъжното е, че имаме наистина един добър филм, но много скоро ще е късно. Има момент, в който аз съм свършил моята работа, те трябва да свършат тяхната. Затова причинявам… буря.“

Студиото

В началото на 2004 DreamWorks е в процес на трудна трансформация. Шефовете на отдела за игрални филми на DreamWorks Уолтър Паркс и Лори Макдоналд преминават на други позиции, шефа на продуцкиите Майкъл Де Лука напуска и отива в Sony Pictures, а отдела за анимация се подготвя да пусне акциите си за продажба на масовия пазар за първи път. Около тези машинации, Адам Гудмам е повишен в изпълнителна позиция, където го очаква проблема: DreamWorks има много малко премиерни филми и трябва да увеличи производството. Тогава сценария за „Острова“ излиза на пазара. По това време Стивън Спилбърг е в Япония и след няколко междуконтинентални разговора, сценаирят буквано е продаден по телефона. Гудман мислел, че Спилбърг ще режисира, но той предложил Бей. Само преди няколко седмици, Майкъл е бил на посещение в студиото при Джефри Катценбърг да разговарят за бъдещи проекти, като идеята на Бей е да покаже че няма намерение да работи само с Дисни и Брукхаймър. Новите агенти на Бей от William Morris Agency, прочели сценария и го пратили на клиента си с нужните препоръки. Майкъл започва да чете сценария чак към полунощ, но веднага е поразен от една единствена сцена. В началото на историята, бременна жена започва да ражда и е отведена в родилното. Вместо тя и новороденото да бъдат отведени на Острова, бебето й бива отнето, а после става още по-лошо. „Това ме заинтригува“, казва Бей.

Съгласил се да режисира на следващата сутрин, а през първата седмица на новата си работа, Гудман купува сценария за 1 милион долара. Въпреки че, Бей не изглеждал подходящ за филмова драма за клониране, Гудман бил убеден че е направил правилния избор. „Имаше нужда от някой, който да даде мащаб на филма. Знаехме, че Майкъл може да го направи.“ Бей знаел, че Warner Bros. разработват римейк на класиката от 1976 – Logan’s Run, филм с подобна анти-утопична тематика и искал неговия филм не само да излезе по-рано, но и да е готов до лятото на 2005, като до това време, оставала само една година, което в индустрията значи че изобщо няма никакво време.

Снимките

Майкъл Бей стои в тъмна кинозала в Санта Моника, правейки бърз анализ на цветовете и нивата на контраст, за промоционалната лента, която ще бъде показана на собствениците на киносалони през юни. Бейзболната му шапка почти закрива очите му, а самия той масажира слепоочията си. „Твърде ярко“, казва той на монтажиста. „Много е синьо“, въздъхва уморено. „Трябва да ме клонират“, казва той.

Клонирането играе централна роля във филма. След пренаписвне на сценария от Алекс Кърцман и Роберто Орси, окончателната история на филма е формирана. Бей казва че е бил заинтригуван от въпроса за етиката във филма. „Исках когато хората излизат от киносалона да си задават въпроса – „Ако мога да притежавам клонинг, бих ли искал““, споделя Бей.

Към края на първата си среща с Паркс и Макдоналд, Майкъл не обсъжда кинематография и каскади а точки от сюжета. „Очаквах Майкъл да започне да говори за ъгли, заснемане, кранове, платформи, но той се беше фокусирал в историята и нейните морални въпроси. Това наистина ме изненада“, казва Паркс. Вместо филма да представи света век по-късно, историята е заложена с около 15 години в бъдещето. Но преди да започнат снимките, Бей трябваше да се пребори за бюджета си. „Осите“ бяха на дневен ред. Те са частично мотор, ракета-круз и Бей го нарича „Оси“.

След като бюджета стига малко над $120 милиона, Майкъл и DreamWorks започват да търсят начини да намалят разходите. „Всеки режисьор иска да направи фантастичен филм“, казва Бей. „Аз обичам да създавам светове и фантастиката ти позволява да направиш точно това“.

Предишните му светове са доста популярни. Първият му филм Bad Boys печели $65.6 милиона, а всеки един от следващите му филми е продал билети за повече от 130 милиона долара. Armageddon – $201.6, Pearl Harbor – $198.5, Bad Boys II – $138 милиона, Transformers – $319 милиона.

От DreamWorks се притесняват, че „Осите“ ще струват много скъпо и са прекалено футуристични. „Притесняваха се че ще бъде прекалено футуристично и нереално. Но ако съм научил нещо, то е че трябва да защитаваш филма си на всяка цена. Работата ми е да съм непреклонен. Понякога хората взимат неправилното решение заради долар“, споделя Бей.

Той печели спора за „Осите“ (които сега от DreamWorks признават, че са една от най-добрите части във филма), но предстоят още битки. За да се придържа към бюджета, Бей се обръща към някои от компаниите за които е снимал реклами, включително Budweiser и Cadillac, получавайки пари срещу скрита реклама на продуктите им. „Обадих се на Джери (Брукхаймър) за съвет.“, признава Бей. „Той каза, „Трябва да продължаваш да ги удряш““. DreamWorks решават че им трябва финансов партньор и Бей се опитва да продаде филма на друго студио. Показва сторибордове, концепции, дизайн, идеи и показва как смята да заснеме сцените с преследванията. Warner Bros. решават че ще разделят разходите и Бей е готов за снимки. Валежите в Южна Калифорния създават много проблеми, баща на един от актьорите се разболява и снимките са спрени за малко – за скромната сума от 500 000 долара и бюджета за строителния екип излиза извън конрол.

„Филма беше труден през цялото време. Винаги се опитвахме да наваксаме. Снимахме по много амбициозен график – 20 дни по-малко от този на Пърл Харбър, и снимахме през зимата когато има по-малко дневна светлина.“ Някои студия показват вече отдавна готови продукти, месеци преди премиерите им, а DreamWorks може само да чака Бей да завърши. Паркс се съгласява, че единственият инструмент който не са имали за да рекламират филма – е самият филм.

Оператора Мауро Фиоре казва че, той и Майкъл Бей са обсъждали как да нагласят светлината и камерите за да създадат представа за два различни свята. „Подземният комплекс е изкуствено осветен и искахме да бъде… стерилен, повече белезникава, безцветна светлина. Когато героите откриват външния свят имаме пренасищане от цветове, защото виждат слънцето и природата за първи път. Искахме да запазим този контраст с камерата. В началото на филма сме в една контролирана среда, така че не местихме хаотично камерата, придържахме я по обективно. По-късно, във външния свят, подхода ни се промени в много по кинетичен и субективен, като използвахме повече ръчни камери.“

Пустинята послужила като фон за много от сцените. Тук идва екипа на Алан Пъруин – координаторът на въздушните сними за филма. Хеликоптерите на Пъруин са използвани пред камерата като превозно средство за екипа на Лорънт, който преследва героите, както и зад кадър, където са използвани за невероятните въздух-земя и въздух-въздух снимки. За първи път във филм се използва модерният Eurocopter EC120, екипиран с най-модерната електроника и лесно може да поддържа скорост от 240 километра в час.

След седмица пустинни снимки, екипа се мести в Детройт, Мичиган, който служи за дубльор на футуристичният Лос Анджелис. Продуцента Иън Брайс споделя, „Пратихме скаути из целия свят да търсят град, който да „играе“ Лос Анджелис и сметнахме че Детройт има подходящата естетика и архитектура като Ел Ей.“ Бей добавя, „Те бяха изключителни. Позволиха ми да спрем движението по осем преки и да поемем контрол над улиците, за колко дълго пожелаем. Хареса ми да снимам в Детройт, всичко друго… но не и студа.“

Дизайнера на продукцията Найджъл Фелпс добава, „Детройт има това вечно излъчване, което го направи

подходящата рамка за проекта. Донесохме малко футуристични елементи като светофари, спирки за автобуси за да покажем едно не много далечно бъдеще.“

Отново визуалните ефекти направиха възможни сцените в които Юън Макгрегър играе Линкълн 6-Еко и Том Линкълн. Супервайзера по спец. ефектите Ерик Бревиг обяснява, „Обикновено когато имаме един актьор, който играе две роли, гледаме да не ги показваме как се докосват защото е много трудно за изпълнение. Майкъл така разпложи нещата, че единият Линкълн държи китката на другия, което е достатъчно трудно, но и камерата се клати постоянно. Знаех че, ще е по-достоверно ако можем да го направим и измислих един метод – да използваме много прецизни motion-control камери и още по-прецизна хореография.
Майкъл Бей обяснява, „Моушън контрол (контрол на движението) е когато имаме камера, монтирана на пътечка и така е нагласена, че като заснима всеки дубъл, той да е идентичен със следващия.“ Направихме го веднъж с Юън, който играе едната роля и втори път, играейки другата. Сенките се виждат, линията на очите съвпада, и това не е направено с 3D ефекти, а просто с прецизен тайминг.“

Advertisements

~ от sector24 на април 16, 2008.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: